За рік війни загальний держборг України зріс більш ніж удвічі та становить 4,39 трлн грн, або 156 607 грн на душу населення. Сума щомісяця лише зростає. Які перспективи у економіки та як повертати кредити, з’ясував UBR.ua
Україна за рік війни наростила свій загальний борг у гривневому еквіваленті більш як удвічі. Пік зовнішніх виплат за ним припаде на найближчі 5 років. При цьому нові позики практично неминучі й борги продовжуватимуть зростати.
Який вигляд має структура держборгу, кому країна винна найбільше, чи зможе Україна продовжити виконувати кредитні зобов’язання, які сценарії розвитку економіки можливі та наскільки ймовірний дефолт – читайте детальніше.
Дежборг України у березні зріс на 143 млрд грн, наблизившись до 4,4 трлн грн
За рік війни борг України зріс вдвічі
Станом на 31 березня державний і гарантований державою борг України становив 4,39 трлн грн – або $119,91 млрд у доларовому еквіваленті. Такі дані містить інформаційна довідка Міністерства фінансів.
Таким чином, на кожного українця припадає борг від 128 970 до 156 607 грн (від $3 527 до $4 283). Ці цифри можна отримати, поділивши загальний борг України на кількість жителів країни – від 28 до 34 млн, за оцінкою Інституту демографії та соціальних досліджень.
Відношення держборгу до ВВП. Україні потрібне зростання ВВП, але не вище як 3%
Згідно з даними Мінфіну, повномасштабне російське вторгнення призвело до різкого зростання співвідношення держборгу до ВВП. Якщо за 2021 рік держборг становив 43,3% від ВВП, то за 2022 рік цей показник досягнув позначки 71,6% – тобто зріс майже на дві третини.
“Цей показник важливий історично в межах самої країни. Так, за Кучми він був низьким, за Ющенка сильно зріс – це було пов’язано з економічною кризою у світі”, – прокоментував UBR.ua виконавчий директор Центру економічної стратегії (ЦЕС) Гліб Вишлінський.
Як пояснює спікер, принципового впливу на економіку відношення держборгу до ВВП не становитиме. За його словами, головне за умов війни – як навантаження у вигляді обслуговування боргу розподілятиметься на бюджет щороку.
“Зростання показника з 70% навіть до 100% ВВП – це не щось жахливе і захмарне. ВВП України впав, але зараз вже не падатиме, потроху відбувається його зростання”, – зазначає Вишлінський.
Водночас старший економіст і член наглядової ради CASE Україна Володимир Дубровський звертає увагу, що для залучення нових кредитів надалі Україні необхідне стабільне зростання ВВП.
“Намагатися позбавитися держборгу – мабуть, не найкраща ідея. Бізнес зазвичай залучає кредитні кошти, щоб зростати. Так і держава може робити – якщо є економічне зростання, можна залучати. Але якщо зростання не буде – платитимемо відсотки на відсотки від залучень”, – розповів у розмові з UBR.ua Дубровський.
При цьому економіст звертає увагу на парадоксальний факт. Високе зростання ВВП може бути невигідним Україні у разі реструктуризації боргових зобов’язань країни перед партнерами. Дубровський нагадав, що 2015 року відбулася перша часткова реструктуризація боргу (зміна початкової кредитної угоди).
“Ту частину боргу, що списали – замінили цінними паперами, виплати за якими відбуваються, коли темпи зростання ВВП перевищують 3% і більше. Якщо в Україні після війни станеться якесь економічне диво – такі зобов’язання висітимуть, як кайдани”, – розмірковує Дубровський.
Обслуговування держборгу. Коли заплановані основні виплати
На обслуговування держборгу, тобто на виплату за ним відсотків, 2023 року Україна витратить майже половину – 44% – запланованих фінансів. Загальні виплати за держборгом пройдуть у гривнях (68,3%), доларах США (18,2%), штучних платіжних коштах МВФ (XDR, безготівка) – 6,7% та євро – 5,6%.
Оновлено 11-річний максимум. Міжнародні резерви України зросли на $4 млрд за місяць
Долг Украины $120 млрд, как отдавать, будет ли дефолт
Обслуговування держборгу України (дані Мінфіну)
Згідно з програмою Мінфіну на 2023-2048 роки, пік прогнозованих платежів Україною за зовнішнім боргом припаде на найближчі п’ять-шість років:
2024 рік – 418,49 млрд грн;
2025 рік – 313,04 млрд грн;
2026 рік – 340,43 млрд грн;
2027 рік – 312,79 млрд грн;
2028 рік – 299,67 млрд грн.
Основне навантаження припадає на наступний, 2024 рік, причому більша частина піде саме на обслуговування – 223,83 млрд грн при 194,66 млрд грн на погашення. Директор ЦЕС Гліб Вишлінський погоджується, що наступні роки будуть нелегкими для економіки, але передбачає оптимістичний сценарій.
“Так, але, найімовірніше, Україна порушуватиме питання перед приватними кредиторами про реструктуризацію. Було укладено багато двосторонніх угод про фінансування. Колись, можливо, постане питання щодо списання боргу перед ЄС – коли Україна стане його членом”, – припускає Вишлінський.
Частина фінансів, які Україна має виплатити найближчими роками, була залучена під великі відсотки, які покривали ризик реструктуризації, зазначає Дубровський.
“Є низка термінових зобов’язань, які залучалися ще до війни – під більші відсотки. Наразі виплату відкладено на багато років, символічні відсотки. Зазвичай кредити МВФ були найпомірнішими. Але зараз стандартні [кредити] від МВФ не змінилися, а партнери надають на пільгових умовах – і можуть теоретично їх списати”, – каже старший економіст CASE Україна.
Гліб Вишлінський погоджується, що залучення нових кредитів, у тому числі й для перекриття минулих, зараз допустиме і не призведе до колапсу економіки.
“Наразі є спільне розуміння того, що ми маємо максимально залучати грантовий обсяг фінансування. Залучати довгі і майже безвідсоткові кредити від ЄС терміном на 30 років. Не розбалансувати і не допустити інфляцію”, – перераховує Вишлінський.
Обсяг непрацюючих кредитів зріс на 2 млрд грн у першому кварталі 2023 року
Динаміка зміни держборгу України з початком війни
Структура загального боргу України, за останніми даними, має такий вигляд:
зовнішній борг – 2,87 трлн грн, або $78,51 млрд (65,47%), 2,60 трлн грн держборгу і 270,47 млрд грн гарантованого державою;
внутрішній борг – 1,51 трлн грн, або $41,40 млрд (34,53%), 1,44 трлн грн держборгу і 69,36 млрд грн гарантованого державою.
За березень 2023 року загальний борг зріс на 143,23 млрд грн (на 3,4%). За перший квартал – на 311,49 млрд грн (на 7,7%). З початку повномасштабної російської агресії – на 1,65 трлн грн (на 60,6%), або на $26,59 млрд.
На 28 лютого 2022 року борг України становив 2,73 трлн грн, або $93,32 млрд. Зокрема:
зовнішній борг – 1,66 млрд грн, або $56,83 млрд (60,90%), 1,39 трлн грн держборгу і 274,25 млрд грн гарантованого державою;
внутрішній борг – 1,07 трлн грн, або $36,49 млрд (39,10%), 1,02 трлн грн держборгу і 49,72 млрд грн гарантованого державою.
Об’єктивно зростання держборгу України в умовах війни неминуче, навіть за додаткової грантової (безоплатної) допомоги з боку західних країн. Цього не варто боятися – і більше того, партнери мають покривати збитки України, як вважає Володимир Дубровський.
“Інакше західні країни зазнали б збитків у вигляді додаткових витрат на оборону. За підрахунками, сума становила б майже $4 трлн. Це вдесятеро більше, ніж уся допомога, яку надали і нададуть Україні навіть у майбутньому”, – говорить Дубровський.
Понад 7 млн українців опинилися за межею бідності 2022 року, – Світовий банк
резервы международные резервы нбу нацбанк
Структура внутрішнього боргу України
Заборгованість з випущених цінних паперів на внутрішньому ринку становить 1 трлн 443,06 млрд грн – це 95% внутрішнього боргу. Понад третину припадає на 15-річні (237,10 млрд грн) і 30-річні (262,10 млрд грн) облігації внутрішньої державної позики (ОВДП). Це довгострокові кредити.
Частка короткострокових ОВДП – 6-місячні (68,56 млрд грн), 12-місячні (36,43 млрд грн), 18-місячні (92,73 млрд грн) і дворічні (110,82 млрд грн). Сумарно це 308,54 млрд грн або 21,38% від заборгованості з цінних паперів. За перший квартал 2023 року короткострокові ОВДП зросли з 230,49 на 78,05 млрд грн.
Заборгованість перед НБУ – 1,69 млрд грн. Сумарний внутрішній борг України – 1 трлн 444,75 млрд грн.
У структурі гарантованого державою внутрішнього боргу (69,36 млрд грн) більшу частину займає заборгованість перед банками та іншими фінустановами, 57,51 млрд грн, з яких 25,94 млрд грн – це портфельні гарантії.
Боротьба з мікрокредитами під 1500%: НБУ пропонує обмежити відсоткові ставки і кількість виданих позик
Структура зовнішнього боргу України
Заборгованість за кредитами, отриманими від міжнародних фінансових організацій, становить 1,31 трлн грн (понад половину зовнішнього боргу). За перший квартал 2023 року вона зросла на 205,16 млрд грн. У тому числі перед:
ЄС – на 640,88 млрд грн;
Міжнародним банком реконструкції та розвитку – на 323,46 млрд грн;
МВФ – на 228,75 млрд грн;
Європейським інвестиційним банком – на 99,75 млрд грн.
Найбільші міжнародні кредитори України:
Канада – 131,87 млрд грн;
Японія – 36,79 млрд грн;
Німеччина – 22,23 млрд грн;
РФ – 22,16 млрд грн (виплати заморожені);
Франція – 17,63 млрд грн.
Сумарна заборгованість з позик, отриманих від органів управління іноземних держав – 249,49 млрд грн, менш як 10%.
Світовий банк створить новий фонд для підтримки України: Мінфін поділився очікуваннями
Старший економіст CASE Україна Володимир Дубровський нагадує, що за позитивного сценарію весь цей борг (60%) Україні можуть пробачити.
“Кредити можуть перетворитися на гранти – і це не буде падіння кредитних рейтингів у рамках реструктуризації”, – говорить Дубровський.
Загальна заборгованість з позик, отриманих від іноземних фінансових установ і комерційних банків – 59,83 млрд грн, зокрема це:
Cargill – 25,86 млрд грн;
Deutsche Bank – 23,28 млрд грн.;
Credit Agricole Bank – 10,69 млрд грн.
Заборгованість за випущеними цінними паперами на зовнішньому ринку сягає 830,41 млрд грн. За перший квартал 2023 року зріс на 1,87 млрд грн. Сумарний зовнішній борг України – 2,60 трлн.
Із гарантованого державою зовнішнього боргу (270,47 млрд грн) сумарні зобов’язання з цінних паперів – 55,77 млрд грн – це облігації “Укренерго” (30,17 млрд грн) та “Укравтодору” (25,60 млрд грн).
Окремо зазначимо, що сумарна заборгованість перед МВФ, включаючи не підпадаючу під інші категорії (155,26 млрд грн) і зовнішній борг, гарантований державою (117,06 млрд грн), на квітень 2023 року становив 505,08 млрд грн.
МВФ у цивілізованому світі виступає у ролі “лакмусового папірця” – якщо дана організація надає країні кредитування, це є сигналом для інших інвесторів, що в країну можна вкладати гроші. Тому дуже важливо виконувати зобов’язання перед міжнародними партнерами, погоджується Дубровський.
План переходу до плаваючого курсу, довоєнні податки і відстрочка за держборгом: що включає меморандум України з МВФ
Долг Украины $120 млрд, как отдавать, будет ли дефолт
Структура зовнішнього боргу України (дані Мінфіну)
Методи вирішення проблеми держборгу. Як провести правильну реструктуризацію
Крім варіанта з прощенням боргів Україні та перетворення кредитів на гранти, економісти розглядають варіант реструктуризації боргу. У разі реструктуризації можливий перегляд відсоткової ставки, термінів виплат або тіла кредиту.
Виплати у 2024-2028 роках будуть суттєвими – але це залежить від того, чи відбудеться реструктуризація боргу, зазначає Дубровський.
“Партнери обговорюють це питання – списати більшу частину. Але це матиме довгострокові негативні ефекти. 2015 року після реструктуризації ми отримали погані кредитні рейтинги і великі відсотки для нових запозичень”, – нагадує економіст.
Гліб Вишлінський уточнює, що все залежатиме від того, наскільки потенційна реструктуризація буде “партнерською”.
“Одна справа, коли йдеться про реструктуризацію через неякісну економічну політику, через певні помилки”, – говорить директор ЦЕС.
Рецепт конфіскації активів РФ: що пропонують експерти для прискорення процесу
Зрештою, вирішення проблеми держборгу України може бути комплексним. Дубровський згадує про заарештовані на Заході російські активи.
“Російські резерви – частина їх може піти на відновлення, частина – на покриття боргів. Після перемоги України у війні РФ теж виплачуватиме нам репарації”, – говорить Дубровський.
Можливі подальші сценарії для економіки України
Як бачимо, зараз і в найближчому майбутньому об’єктивних причин для паніки немає. Проте ми попросили Володимира Дубровського озвучити найнегативніший прогноз для економіки. За його словами, він можливий, якщо Україна після закінчення війни продемонструє політичну нестабільність – суперечки у колах влади та корупційні скандали.
“Є багато бажаючих будувати заводи, житло з відкатами вже після війни. Це неминуче спричинить розчарування партнерів. Тоді справді є небезпека, що кредитування буде припинено”, – застерігає Дубровський.
На запитання про те, чи можна дійти парадоксального висновку, що економіка України буде забезпечена, доки триває війна, економіст відповідає ствердно.
“Доки воюємо – так. Але щодня гинуть люди і страждає інфраструктура. Якщо допомога буде припинена, вже після війни – можливий і дефолт”, – каже Дубровський.
Мінфін США попередив про загрозу дефолту у червні без підвищення межі держборгу
Гліб Вишлінський погоджується, що Захід уже пройшов точку неповернення і продовжить фінансування країни. Україна може дозволити собі подальші кредитні позики – з певними умовами.
“Це залежить від ставок. Основний момент – проблема керування боргом, щоб не накопичувалося великих одномоментних виплат”, – уточнює Вишлінський.